Project "(Vermoeiings)scheuren herstellen in aluminium"

print icon

Heel wat bedrijven hebben onder impuls van innoverende lichtgewicht constructies en duurzame/recycleerbare milieuvriendelijke materialen de overstap van staal naar aluminium gemaakt. 

Aluminium heeft inderdaad een aantal voordelen (onder andere: laaggewicht, taai en goede corrosiebestendigheid) maar er zijn ook meerdere nadelen (onder andere:  moeilijkere lasbaarheid, lagere stijfheid, grote uitzettingscoëfficiënt alsook lagere vermoeiingsweerstand).

De vermoeiingsweerstand/sterkte van aluminium ligt, afhankelijk van oa het type las, 2 tot 3 keer lager dan die van staal (S235/S355)

 

Bij veel bedrijven die de overstap gemaakt hebben is bij het ontwerp/berekeningen onvoldoende rekening gehouden (deels omdat de wisselende spanningen en het aantal cycli meestal niet gekend zijn) met het begrip vermoeiing (ook wel metaalmoeheid genoemd) waardoor er scheuren ontstaan in gebruik.

Ook bij staal kunnen vermoeiingsscheuren na verloop van tijd optreden: de techniek om de scheuren te verwijderen en terug te herstellen is bij staal ondertussen goed gekend. Bovendien is het zelfs zo dat de herstelling zelfs beter kan zijn dan de oorspronkelijke constructie door het gebruik van een ductiel/vervormbaar toevoegmateriaal (bv een nikkellegering).

Voor aluminium bestaan er wel reparatiemethodes, maar voor structurele componenten onderhevig aan wisselende belastingen (dynamisch) is niet aangetoond hoe goed de herstelling is t.o.v. de oorspronkelijke component.

Wat willen we bereiken?
  1. Vergelijken van verschillende reparatiemethodes en die vergelijken met de oorspronkelijke component (onder gelijke wisselende belasting) op één bepaalde configuratie

  2. Verschillende reparatiemethodes:

    • verschillende lasprocessen: booglassen (MIG,TIG, electrode) maar ook meer geavanceerde solid state lasprocessen of solderen
    • verschillende toevoegmaterialen
    • verschillende nabehandelingen: hameren, Pneumatic Impact treatment (PIT), wegslijpen/frezen/polijsten las (en de manier waarop), …
    • verschillende types van verstijven
    • beperkt aantal aluminium legeringen
  3. Aanbevelingen voor “beste” reparaties en voor eventueel herontwerp

Type project?

Het type project ligt nog niet vast, maar op korte termijn (max 2 jaar) zouden de resultaten moeten voorliggen.

Interesse?

Vindt u in dit project raakvlakken met uw toepassingsgebied en wil u op de hoogte gehouden worden over het vervolg? Of verkiest u actief uw ideeën met ons te delen? Laat het ons weten via onderstaand webformulier.

Meer info? Contacteer:

 
Foto van contactpersoon

ir. Wim Verlinde
IWE

+32 (0)9 292 14 14

 
  • SHARE
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn